Chia-siemen, luomu 250 g, Foodin

3,49 
13,96   / kg

Rouskuvat luomulaatuiset chia-siemenet sopivat niin vanukkaisiin kuin leipomiseenkin.

Varastossa

Runsaskuituinen ja runsasrasvainen chia-siemen on ollut trendikäs jo vuosia. Eikä ihme: tästä ravinteikkaasta ja rouskuvasta siemenstä on moneksi. Chia-siemenvanukkaat ja tuorepuurot ovat käteviä, täyttäviä ja herkullisia aamiaisia. Kananmuna-allergiset ja vegaanit voivat korvata leivonnassa kananmunan chiasiemenillä. Muutenkin chia-siemenet tekevät leipomuksista hyvin koossa pysyviä ja antavat niille herkullista rakennetta ja rousketta.

Chia-siemenet sitovat valtavasti nestettä, joten ne kannattaakin turvottaa ennen käyttöä, varsinkin jos niitä lisää vanukkaisiin tai tuorepuuroihin. Leivonnassa on hyvä varmistaa, että chia-siemeniä sisältävässä reseptissä on tarpeeksi nestettä, muuten leipomuksesta tulee kuiva.

Erittäin öljypitoisissa chia-siemenissä on paljon lyhytketjuisia omega-3-rasvahappoja, joten varsinkin kasvissyöjille ne ovat arvokkaita hyvien rasvahappojen lähteitä. Usein siemenissä ja pähkinöissä on korkea omega-6-rasvahappopitoisuus, mutta chia-siemenet loistavat omega-3-pitoisuudellaan.

Nykysuosiostaan huolimatta chia-siemenet ovat olleet käytössä Etelä-Amerikassa jo vuosituhansia. Atsteekit käyttivät chia-siemeniä sellaisenaan, mutta lisäksi aina jauhoista juomiin ja jopa uskonnollisiin rituaaleihin. Chia-siemenistä puristettua öljyä käytettiin vartalo- ja kasvomaaleihin.

Foodinin luomulaatuiset chia-siemenet tulevatkin niiden alkuperämaasta, Perusta. Siemenet sopivat raakaruokavalioon, kuin myös vegaaniseen, gluteenittomaan, maidottomaan ja tietysti luonnollisesti ketoruokavalioon minimaalisen hiilihydraattipitoisuutensa ansiosta.

Chia-siemeniä ei kannata nauttia kohtuuttomasti. Niiden korkea kuitupitoisuus voi rasittaa suolistoa. Ruokavirasto suosittelee päiväannokseksi 2 rkl chia-siemeniä aikuiselle ja 1 rkl lapselle.

Ainesosat

Luomutuotettu chia-siemen

Alkuperämaa: Peru

Pakattu tehtaassa, jossa käsitellään pähkinöitä (cashew-, para-, pekaani-, pistaasi-, macadamia-, hassel- ja saksanpähkinöitä) mantelia, seesaminsiemeniä ja heraproteiinia (maidosta).

Ravintosisältö

Ravintosisältö / 100 g:

Energiaa: 1922 kJ / 459 kcal
Rasvaa: 32,6 g
– josta tyydyttyneitä: 2,8 g
– omega 6: 6,2 g
– omega 3: 21,8 g
Hiilihydraatteja: 0,2 g
– josta sokereita: 0 g
Kuitua: 34,4 g
Proteiinia: 22,9 g
Suola: < 0,1 g

0

Keto-cookiet ovat herkkua, eikö? Käytämme evästeitä voidaksemme tarjota sinulle räätälöidyn kokemuksen ja juuri sinulle parhaiten sopivaa sisältöä! Tietosuojaseloste